Ministeri d'Educació i Ensenyament Superior

Ministeri d'Educació i Ensenyament Superior

Entrevistes





“En escoltar els nens i les nenes aprens a qüestionar-te com a mestra”



Elisabet Abeyà acaba de publicar ‘Amb ulleres verdes’, testimoni de quasi 30 anys com a mestra d’educació infantil

CRISTINA ROS, publicat a ARA.CAT el 05/09/2017



“Al meu pare, que era rellotger i em va transmetre l’amor per les coses petites. A la meva mare, que era poeta i em va ensenyar a estimar les paraules. A tots els infants que he tingut a prop”. Aquesta és la dedicatòria que obre i també defineix el llibre Amb ulleres verdes (Edicions Documenta Balear). La seva autora, Elisabet Abeyà (Barcelona, 1951), fa un any que es va jubilar, després d’exercir durant 28 anys de mestra d’educació infantil a l’escola pública de Mallorca, de col·laborar en moviments de renovació pedagògica de les Illes i de Catalunya, d’escriure nombrosos contes per a infants i de traduir de l’anglès al català obres tan referencials com les que va signar l’intel·lectual i filòleg orientalista Joan Mascaró i Fornés. Elisabet Abeyà assegura que aquest curs passat com a jubilada ha enyorat els nens i nenes, que són els grans protagonistes d’un llibre petit, ple d’històries senzilles que va anar anotant al llarg de la seva carrera i amb un rerefons d’opinió crítica sobre alguns dels mètodes i actituds del nostre sistema educatiu.



Per què una mestra “amb ulleres verdes”?


És una actitud. També és un petit homenatge a la poesia de Gianni Rodari, que parla d’un vellet que tenia l’orella verda, com a metàfora sobre l’art d’escoltar els infants. Jo no em podia posar l’orella verda, però sí les ulleres, i mantenir l’oïda descontaminada per escoltar sempre els nens i nenes, intentant comprendre la seva visió del món i les seves necessitats. Les orelles d’adults, tan contaminades per tot l’engranatge, no ens serveixen per escoltar-los. Amb ulleres verdes és una mirada en favor dels infants.



Creu que els mestres escolten poc?


Els mestres i els pares i mares escoltem menys els infants del que ho hauríem de fer, tot i que per ser justa he de dir que hi ha molts pares i mestres que ho fan molt bé i que es qüestionen com ho fan, cosa que per a mi és important. Ara bé, hi ha una actitud que veig molt negativa i que malauradament es dona massa sovint: el mestre parla i els alumnes escolten. És el “Jo som el mestre, així que soc jo el que parlo”. La comunicació és parlar i també escoltar. Si jo com a mestra no escolto els infants, tampoc ens hem d’estranyar que entre ells no s’escoltin, ni de nens, ni d’adults. Escoltem poc, massa poc, i això ens passa a tots.



Amb ulleres verdes està ple d’observacions fetes per nens i nenes, recollides de la seva experiència com a mestra. Què ha après vostè?


En escoltar els nens i les nenes aprens a qüestionar-te com a mestra i com a persona. Hi ha molts comentaris que et fan els infants que et donen les claus dels canvis que necessitem fer com a educadors. Tenen una mirada neta i això és molt valuós. Sovint, són ells els que ens recorden que no podem fer les coses d’una manera pel simple fet que sempre les hem fet així. No és únicament amb els coneixements que farem una educació millor, sinó també amb una actitud favorable a acompanyar els infants en el seu creixement, una actitud de respecte als seus drets, de la mateixa manera que volem que es respectin els nostres.



N’hi haurà que pensaran que posar-se tant al servei dels infants potser no és bo per a ells.


Jo no vull dir que els hàgim de fer cas en tot, ni fer sempre el que ells volen. El que intento remarcar i que he volgut fer com a mestra és escoltar-los amb actitud d’aprendre i posar en pràctica que els seus drets valen tant com els meus, així que, si els nens no podien fer una cosa, jo tampoc. Els infants, com nosaltres, han d’assumir les conseqüències dels seus actes. Els càstigs no serveixen de res, et deixen la dignitat per terra i són mesures extremes. A mi el que sempre m’ha molestat molt és escoltar un mestre dir que té un nen dolent, queixar-se d’un nen, perquè llavors tots els altres el miren malament. Si tu penses que un nen no farà res de bo a la vida, no ho farà. Contràriament, si li donem la paraula, segurament l’entendrem i segur que podrem ajudar que aprengui a moure’s bé socialment.



Parla de donar la paraula i d’escoltar, però la realitat és que a les nostres escoles no es treballa l’expressió oral.


A tots nosaltres ens costa molt agafar un micro i expressar-nos verbalment perquè no ens han deixat xerrar, no s’afavoria ni quan nosaltres érem alumnes ni tampoc ara. Quantes vegades parlen els nens a classe? Quantes exposen els seus treballs, comenten els dels altres o van a explicar-los a una altra classe? Si això ho féssim de manera natural i habitual, no tindríem les dificultats amb què ens trobem a l’hora de parlar en públic.



Quantes reformes educatives ha viscut vostè? De què serveixen?

Les reformes legislatives no serveixen si tot l’engranatge continua igual. Una classe amb 28 infants no et permet escoltar-los. A més, és urgent millorar la formació dels mestres. Per ser un bon mestre, has de ser bo en la matèria o matèries que has d’ensenyar i que t’agradin molt, només així pots transmetre la vibració del plaer que et dona el coneixement. L’escola s’ha d’obrir perquè hi entri llum i aire. Ha de ser una escola oberta als nens i a les famílies. És feina dels mestres fer que els nens estiguin bé a l’escola, a gust i perquè hi volen ser. És la millor manera d’aprendre.




o   O   o




Entrevista a César Coll, catedrático de Psicología Evolutiva y de la Educación de la Universitat de Barcelona



“ Aprendemos mejor aquello que nos interesa y a lo que podemos dar un valor y un sentido personal ”

Publicat a Educaweb, 08/05/2017




La personalización del aprendizaje aparece en múltiples iniciativas y propuestas educativas, pero ¿todo el mundo entiende el concepto del mismo modo? ¿Puede aportar una definición consensuada?



A pesar de que, efectivamente, las iniciativas y propuestas que se presentan bajo el paraguas de la personalización del aprendizaje son de naturaleza bastante diversa, la acepción, no sé si más habitual del concepto, pero sin duda la más nueva e interesante, es la que lo entiende como una opción pedagógica orientada a promover que los aprendizajes escolares tengan un valor y un sentido personal para los aprendices.



 A veces, de hecho muchas veces, los alumnos aprenden cosas o aprenden a hacer cosas en las escuelas y en los institutos que incorporan a su comportamiento o a sus estructuras cognitivas, que pueden recordar, entender e incluso utilizar si se presenta la ocasión o la necesidad, pero que no pueden vincular con su historia y sus vivencias personales, con su realidad o con sus proyectos de futuro. La personalización del aprendizaje escolar se propone superar esta carencia desde el convencimiento de que un aprendizaje con sentido y valor personal por el aprendiz es la otra cara de la moneda de un aprendizaje significativo.



 Hoy sabemos, además, que para conseguirlo es fundamental tener en cuenta los intereses y opciones personales de los aprendices, así como reconocer y respetar su capacidad para tomar decisiones sobre los diferentes elementos de los procesos de aprendizaje en los que se involucran. En este punto radica, en mi opinión, la diferencia fundamental entre individualizar y personalizar el aprendizaje. Individualizar implica ajustar la acción educativa a las necesidades y características individuales del alumnado; personalizar implica tener en cuenta, además de las necesidades y características individuales, sus intereses, sus preferencias y su capacidad de decisión.



¿Por qué es tan importante personalizar el aprendizaje hoy en día?



 Por tres razones básicamente. La primera, porque la personalización del aprendizaje es ya una realidad fuera de las instituciones escolares. En el transcurso de las últimas décadas, y en buena medida como consecuencia de la penetración de las TIC en todos los ámbitos de la actividad humana, se han multiplicado de manera espectacular los contextos que ofrecen oportunidades, recursos e instrumentos para aprender. Se han ampliado y diversificado así de forma considerable las vías de acceso a la información y al conocimiento.



Conocimientos de todo tipo, incluso los más específicos y especializados que hasta hace poco sólo eran accesibles por la intermediación de las instituciones de educación formal, hoy lo son mediante una amplia variedad de vías no necesariamente asociadas a estas instituciones. Una de las consecuencias más importantes de este cambio de escenario es la importancia creciente de los aprendizajes que tienen lugar fuera de las instituciones de educación formal, que se ven así obligadas a compartir su protagonismo en la formación de las nuevas generaciones con los otros contextos de actividad que ofrecen igualmente oportunidades, instrumentos y recursos para aprender a su alumnado. Ahora bien, estos aprendizajes que tienen lugar fuera de las instituciones educativas responden a menudo a intereses y opciones personales, se vinculan en general a experiencias emocionales intensas y tienen, en definitiva, un carácter vivencial que no se da habitualmente en los aprendizajes escolares. En otras palabras, son aprendizajes con un valor y un sentido para los aprendices fruto de un itinerario o recorrido personal de aprendizaje.



 Sucede, sin embargo, que el alumnado percibe cada vez con más intensidad una disociación entre lo que hace y cómo lo hace fuera de las instituciones educativas y lo que aprende y cómo lo aprende dentro de estas instituciones. Los estudios realizados al respecto indican que sectores crecientes del alumnado no entienden ni aceptan esta disociación, que les lleva a desinteresarse o "desengancharse" de los aprendizajes escolares, y que les gustaría que lo que aprenden en las escuelas y los institutos tuviera una relación más clara y directa con lo que les interesa y los "engancha" cuando están en otros contextos. En otras palabras, y es la segunda razón de por qué es tan importante personalizar el aprendizaje escolar hoy en día, la personalización es una aspiración cada vez más mayoritaria del alumnado, una aspiración que tenemos que satisfacer para conseguir que el alumnado otorgue también un valor y un sentido personal a los aprendizajes escolares.



 Finalmente, la tercera razón es que las propuestas de personalización del aprendizaje son el reflejo a nivel pedagógico de un rasgo característico de la manera como aprendemos las personas. Me refiero al papel que juega el interés y la agencia, es decir, la visión de uno mismo como alguien con capacidad reconocida para aprender y para orientar el propio proceso de aprendizaje, y muy especialmente la posibilidad de hacer efectiva esta capacidad, como factores que inciden directamente tanto en la implicación del aprendiz en las tareas y actividades de aprendizaje como en sus resultados. Aprendemos mejor, con más profundidad y a menudo también más rápidamente aquello que nos interesa y a lo que podemos dar, como comentaba antes, un valor y un sentido personal.



 Por estas y algunas razones más, entiendo que avanzar hacia una mayor personalización del aprendizaje escolar, más que una opción, es hoy en día una exigencia dirigida a los sistemas educativos. Es una exigencia, por otro lado, que obliga a revisar aspectos centrales de la organización y funcionamiento de estos sistemas como, por ejemplo, el modelo de currículum, la organización de los tiempos y de los espacios en los centros educativos, las relaciones con otros contextos de actividades que ofrecen oportunidades y recursos para aprender o los ejes centrales de la formación del profesorado, por mencionar solo algunos.




¿Qué papel juegan las TIC en esta personalización?



 Por lo que se refiere a la personalización del aprendizaje, pienso que las TIC juegan un doble papel. Por un lado, las TIC están en el origen de la aparición de buena parte de estos contextos de actividad que, como he mencionado antes, ofrecen nuevas e inéditas oportunidades y recursos para aprender. Pensemos, por ejemplo, en las comunidades virtuales de interés, de práctica y de aprendizaje, en los repositorios de recursos educativos abiertos o en las redes sociales. No sólo esto, las TIC son también en buena medida responsables de que algunos de los contextos de actividad tradicionales como la familia, el puesto de trabajo, instituciones culturales y deportivas o simplemente lugares de encuentro comunitario y espacios de ocio hayan visto incrementada de forma espectacular su potencialidad como espacios de aprendizaje. En este sentido, podemos decir que las TIC han hecho posible que la personalización del aprendizaje sea ya actualmente, en buena medida, una realidad fuera de las instituciones de educación formal, a la vez que han contribuido de forma decisiva a generar la exigencia de personalización a la cual se enfrenta la educación escolar.



 Ahora bien, por otro lado, además de estar en el origen de esta exigencia, las TIC son probablemente uno de los instrumentos más potentes de los cuales disponemos para responder a esta exigencia. Algunas dimensiones claves de personalización del aprendizaje escolar se ven enormemente facilitadas por el uso de las TIC. Me refiero a actuaciones como, por ejemplo, el establecimiento de conexiones entre las experiencias de aprendizaje del alumnado dentro y fuera de las instituciones de educación formal, el acceso a fuentes de información humanas o documentales y el aprovechamiento de oportunidades y recursos para aprender ubicados fuera y a menudo lejos de los recintos escolares, el seguimiento del alumnado en su tránsito por contextos de actividad y espacios de aprendizaje diversos o la creación de redes integradas por centros educativos y otras instituciones comprometidas en la formación de los niños y jóvenes.



 No es pues en absoluto una casualidad que buena parte de las experiencias y propuestas de personalización del aprendizaje escolar se organicen alrededor de las TIC o que estas tecnologías jueguen un papel destacado en ellas. Pensemos, por ejemplo, en las propuestas orientadas a ayudar al alumnado a construirse entornos personales de aprendizaje, las que se organizan alrededor del uso y la explotación de recursos educativos abiertos en línea, las que se inclinan por un uso intensivo de los dispositivos móviles o las que todavía apuestan por introducir en el ámbito escolar talleres creativos en los cuales la programación, la robótica y otros artefactos electrónicos tienen una presencia destacada.



 La orientación académica y profesional siempre ha buscado personalizar el proceso orientador. ¿Esta tendencia hacia la personalización supone un cambio sustancial o sólo refuerza la necesidad de ofrecer una orientación individualizada?



 Es cierto que la tendencia a personalizar siempre ha estado presente en la orientación académica y profesional, sobre todo en el caso de la segunda, entre otras razones porque parece ciertamente difícil orientar profesionalmente a una persona sin tener en cuenta sus intereses y sus opciones personales. Ahora bien, incluso en este caso pienso que la tendencia ha sido más bien ajustar la orientación a las características personales, a las capacidades, a los conocimientos y competencias de la persona orientada que a atender a sus intereses y opciones. Por definición, la orientación académica y profesional pone a la persona orientada en el centro del proceso orientador, pero, al igual que ha pasado con las pedagogías centradas en el alumno, en mi opinión esto se ha hecho a menudo más desde la lógica de la individualización que desde la lógica de la personalización. Especialmente en el caso de la orientación académica, que ha sido y continúa estando centrada básicamente en las experiencias de aprendizaje y los aprendizajes escolares, en lugar de estarlo en las experiencias de aprendizaje y los aprendizajes del alumnado con independencia de los contextos en los cuales se han producido.




Y las TIC, ¿qué papel juegan o pueden jugar en este proceso orientador?



El papel más obvio es el de facilitar un acceso prácticamente sin limitaciones a la información relevante desde la perspectiva de la acción orientadora, incluida la posibilidad de comparar y contrastar de forma sistemática esta información. En mi opinión, sin embargo, este papel no es lo más interesante ni el que puede contribuir en mayor medida a ampliar y enriquecer el proceso orientador. Entiendo que las TIC facilitan considerablemente la identificación y valoración de los itinerarios de aprendizaje de las personas, entendidos como el conjunto de experiencias de aprendizaje y los aprendizajes que son el resultado de su participación en diferentes contextos de actividad, entre ellos los que corresponden a instituciones de educación formal, y que la toma en consideración de estos itinerarios pueden contribuir a enriquecer de forma significativa el proceso orientador. Así mismo, y es otra importante contribución potencial de las TIC al proceso orientador, el uso de estas tecnologías puede dar otra dimensión al seguimiento, acompañamiento y apoyo reales de la persona orientada en su tránsito desde el mundo educativo al mundo profesional.




¿Hay evidencias que permitan afirmar sin ningún tipo de duda que el uso de las TIC mejora el aprendizaje?



Hay evidencias que permiten afirmar sin ningún tipo de duda que determinados usos de las TIC tienen un impacto positivo sobre el aprendizaje. También hay evidencias, sin embargo, que permiten afirmar con igual seguridad que otros usos no tienen este impacto. En realidad, lo que impacta sobre el aprendizaje no son las TIC, sino lo que alumnos y profesores hacen con las TIC. Y a veces lo que hacen es exactamente lo mismo, o casi lo mismo, que harían sin utilizar las TIC. Cuando pasa esto, las TIC no añaden ningún valor a la acción educativa, de forma que los aprendizajes logrados, tanto si se valoran positivamente como si no, difícilmente pueden atribuirse en estas tecnologías. Dicho de otra manera, hay usos enriquecedores, usos reproductores e incluso usos empobrecedores de las TIC. Los que nos interesan son obviamente los enriquecedores.




¿Y cuáles son estos usos?



 Pues los que permiten organizar la actividad conjunta de alumnos y profesores alrededor del contenido que están trabajando o de la tarea que están llevando a cabo de una manera tal que sin recurrir a las TIC sería muy difícil o imposible de organizar. Algunos usos de las TIC que antes he mencionado cuando hablábamos de las experiencias y propuestas de personalización del aprendizaje responden claramente a este criterio. Por ejemplo, ayudar a los alumnos a construirse y a utilizar sus entornos digitales de trabajo y aprendizaje, o la participación desde las actividades de aula en comunidades virtuales de interés, de práctica o de aprendizaje, o todavía la utilización de repositorios de recursos educativos abiertos en línea para desarrollar actividades de enseñanza y aprendizaje al aula. Pero hay muy otros, no necesariamente vinculados a dimensiones de personalización del aprendizaje, como por ejemplo los laboratorios virtuales para hacer pruebas y experimentos, el desarrollo conjunto de proyectos con alumnos y profesores de centros educativos alejados unos de los otros, o la exploración sistemática de fenómenos utilizando diferentes lenguajes y formatos de representación. Quizás podríamos decir, para concluir, que la innovación y la mejora educativa no vienen ni vendrán de las TIC, pero que el uso de las TIC en el marco de los procesos de innovación y mejora educativa puede ser y a menudo es un amplificador susceptible de multiplicar su capacidad transformadora y su alcance.
 


o   O   o






ENTREVISTA a Carles Capdevila, director fundador del diari ARA
 “Els docents són artesans; poden fer meravelles amb el que tenen a les mans”
 
CRISTINA ROS, publicat al diari “ARA Balears”, març 2016 

L’optimisme de Carles Capdevila s’encomana. Fa un parell de mesos, en començar el tractament per un càncer, va deixar la direcció del diari ARA (del qual ara és el director fundador) i va canviar relativament de vida. Es troba bé i amb força, i entre l’article diari, entrevistes setmanals, conferències i presentacions, es dedica més que mai a un dels àmbits que més li interessen i que més satisfaccions li ha donat: l’educació. Qui és premi Marta Mata 2015 i també recent Ciutat de Barcelona, va publicar a mitjan desembre el llibre Educar millor: onze converses per acompanyar famílies i mestres, i ja se n’han fet quatre edicions. Avui i demà es pot adquirir juntament amb l’ARA Balears, i el proper 9 de març, al teatre sindical de CCOO, el mateix Capdevila el presentarà i signarà a Palma (a les 20 h), després d’oferir una conferència a la UIB.


Què és per vós i què ha suposat aquest Educar millor ?


Fa molts anys que estic interessat en l’educació. En els darrers anys, he conegut uns 150 experts en educació i Educar millor és una selecció d’onze converses amb onze experts, d’entre totes les que he mantingut. He triat aquests onze personatges i no uns altres perquè no són gent dogmàtica, no et volen donar lliçons, no acomplexen els pares, sinó que, com diu el subtítol, són dels que acompanyen les famílies i els mestres amb idees, cosa que valoro especialment. Les idees sempre són millors que el mètode. I aquests experts ens donen idees perquè hi pensem i perquè les facem servir en el moment que les necessitem.


Què destacaríeu del que heu après d’aquests experts


Per poder conciliar o complementar el meu treball i la vida familiar (tinc quatre fills) he portat l’educació a la feina i m’he acostat a experts. Dels onze que hi ha en aquest llibre, destacaria la psicòloga Carme Thió, que m’ha acompanyat sempre; és una professional que et tranquil·litza, que desdramatitza i que posa molt sentit comú al fet d’educar. De Jaume Cela valoro que és dels mestres que saben que és essencial confiar en l’alumne i estar al seu costat, i es deixa la vida per fer-ho. He après de la valentia del pedagog Jaume Funes, que defensa els alumnes, els ajuda i els fa pensar, se’n fa amic però també sap ser dur quan ha de ser-ho. D’Eva Bach, experta en educació emocional, m’agrada la seva manera d’explicar que tenir por està bé, a més del pensament que els pares no han de ser apaga focs ni jutges, i en canvi ser un poc més poetes. Per la seva banda, Maria Jesús Comellas transmet serenor, i la seva idea de l’educació es troba a un punt mitjà entre el conductisme i l’afectuositat. És dir al fill que no farà el que vol i que és hora d’anar a dormir, però que l’acompanyaràs, hi parlaràs i li donaràs afecte. I per no estendre’m, també he après de Gregorio Luri que cal protegir l’escola i no exigir-li que s’inventi cada dia.


Seguint amb el títol del llibre, quina és la millor manera d’educar? Hi ha una fórmula? 


Per educar millor no hi ha una fórmula, però sí que hi ha una actitud. Hem d’educar amb alegria. L’humor i la responsabilitat es complementen molt bé per afrontar l’educació. Els nins es mereixen pares emocionalment estables; si els pares estan angoixats o no tenen criteri, descol·loquen els fills. Hem de ser capaços de donar amor incondicional però també un criteri clar, que espavilin i no sobre protegir-los. En tot cas, hem de saber que no hi ha pares perfectes. Així que, com a pare o com a mare, relaxa’t i vés fent.


Parlau molt dels pares, quin és el paper dels docents en l’educació


El docent és molt important. Com a pares, com a societat, hem de defensar-los, estimar-los, agrair-los la tasca que fan i també exigir-los. Estan obligats a viure la professió amb una autèntica vocació. Han de ser optimistes i creure en els fills que els confiam. Els necessitem animats. Els docents són artesans perquè poden fer meravelles amb el que tenen a les seves mans. Al marge de les lleis hostils, dels problemes amb els quals també han de lluitar, quan tenen els nens davant, els han de formar i educar. Insisteixo amb la necessitat que estiguin animats. Per això dic que no em preocupen tant les lleis com el desànim que problemes com aquests poden infligir en els docents.


Hi ha diferències evidents entre la tasca d’educar i la d’ensenyar. On posaríeu l’accent en una escola


Confonem molt la formació amb l’educació. A les famílies ens correspon educar; als docents, educar i formar. Diria més, l’escola ha de formar aprenents permanents. Ha de donar confiança als alumnes perquè siguin responsables. A mi m’agrada repetir la frase d’Umberto Ecco: “Nosaltres som el que els pares ens ensenyaren quan no ens ensenyaven res”. Els pares hem de gaudir del fet d’educar. I entre tots hem de fer nens autònoms, que tinguin autoestima, que tinguin il·lusions, tot i que els hem d’ensenyar que moltes d’aquestes il·lusions no es compliran però que algunes sí. Hem de deixar que els passin coses, que s’equivoquin, que caiguin i que aprofitin i aprofitem cada error per aprendre.


Vós que educau quatre fills, què diríeu a aquelles persones que asseguren que no estan preparades per educar un fill


Jo no en faig militància, de tenir fills. Trobo que és molt intel·ligent decidir no tenir-ne. El que sí que sé és que tothom que en té acaba apassionant-se del procés d’acompanyar el creixement d’un fill. Nosaltres decidírem ser una família nombrosa, ens divertim més i també ens discutim. Jo l’única cosa que trobo és que si t’agraden els nens i els has volgut tenir, perquè ningú no t’hi obliga, no tens dret a passar-te la vida queixant-te. Si els has volgut tenir, afronta-ho amb alegria. El bon rotllo s’encomana, i això és molt important en l’educació.



Els padrins solen dir que no els correspon educar els néts, que això és cosa dels pares i que ells els poden malcriar. Què en pensau


Que els avis tenen raó, que no és la seva tasca educar, excepte que per les raons que sigui els hagi tocat cuidar dels néts cada dia. En tot cas, dues coses: als avis els hem d’estar molt agraïts per aquesta feina de substitució tan important que fan. D’altra banda, els hem d’ajudar perquè puguin fer més d’avis, transmetent experiència, contant la seva vida als néts, i que no facin tant d’acompanyadors a l’escola o a les classes de tennis. Donar amor ja és una manera d’educar. Els avis solen tenir més temps i paciència per explicar el que saben. És bo que els fills entenguin el valor de l’experiència.


La vostra conferència ‘Educar amb humor’ s’ha convertit en un fenomen viral, amb més d’1,6 visualitzacions en un sol canal


M’ha canviat la vida. En cert sentit m’ha sorprès, però també és cert que molta gent trobava a faltar una veu desdramatitzadora. En aquests moments, tot i el càncer, en haver deixat la direcció de l’ARA, puc fer una feina més tranquil·la. Rebo molt d’afecte i arribo a casa amb la moral més alta.


Quin paper tenen els mitjans de comunicació en l’educació


Els mitjans de comunicació avui són comunitats de lectors, persones amb les quals tenim un deure que va molt més enllà d’informar-los de les notícies que es produeixen. A l’ARA i també a l’ARA Balears en som molt conscients i no només parlem d’educació, sinó que intentem contribuir en l’educació de la societat. El periodisme ha de tenir bona intenció, no sols hem de denunciar i contar els problemes que hi ha, sinó que hem d’intentar aportar solucions. Hem de ser respectuosos, hem d’evitar perjudicar. Els mitjans de comunicació tenim l’obligació de ser educats, hem de contribuir a arreglar el món, acompanyar els docents, les famílies, les persones, fer un acompanyament intel·lectual. Hem de donar cultura i eines per arreglar el món. I sens dubte, l’educació és la millor eina per arreglar el món.













o   O   o



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada